Transport

Przy wyborze środka transportu trzeba wziąć pod uwagę:

  • wielkość paczki
  • jak szybko musimy dostarczyć towar
  • jaką kwotę możemy przeznaczyć na transport

Przy małych przesyłkach najlepszym rozwiązaniem jest wybór kuriera typu UPS, TNT, DHL. Firmy te dodatkowo zajmą się sprawami celno-skarbowymi, zatem nasza rola ograniczy się do zamówienia kuriera, uiszczeniu wszelkich opłat oraz odbioru paczki. Każda przesyłka ma nadany numer i dzięki temu, możemy śledzić, gdzie się znajduje i kiedy do nas dotrze.

Przy większych gabarytowo paczkach można brać pod uwagę trzy środki transportu: lotniczy, morski, kolejowy. Najkrótszym, ale jednocześnie najdroższym jest transport lotniczy. Tutaj koszt jest liczony od wagi rzeczywistej bądź objętościowej towaru. W zależności od wyboru linii lotniczych nasz towar powinien do nas dotrzeć w przeciągu 3 – 15 dni.

Przy transporcie morskim musimy liczyć się z terminem dostawy dłuższym niż 30 dni. Towar możemy wysyłać w opcji pełnokontenerowej bądź jako drobnica. Rozróżniamy 3 główne rodzaje kontenerów: 20, 40 i 40 HC. Do pierwszego wejdzie ok. 30 m3, do drugiego ok. 66 m3, do trzeciego ok. 76 m3. Drobnica natomiast jest liczona proporcjonalnie od miejsca zajmowanego w kontenerze i należy liczyć się z tym, że ta forma transportu jeszcze wydłuży termin dostawy, bowiem trzeba doliczyć kilka dni na sformowanie i rozformowanie kontenera.

Od jakiegoś czasu funkcjonuje transport kolejowy, który może być wyborem pośrednim pomiędzy lotniczym i morskim. Trwa on ok. 3 tyg, zatem jest krótszy niż morski, ale też od niego nawet 2x droższy, jednak w porównaniu z lotem i tak jest to znacznie tańsza wersja.

Zanim dokonamy wyboru środka transportu należy uzgodnić z dostawcą, na jakich warunkach wyśle nam towar. Funkcjonujące na całym świecie są warunki INCOTERMS i takowymi najlepiej i najłatwiej się posługiwać. Podając np. warunki FOB nasz kontrahent zobowiązuje się, że dowiezie towar do portu wysyłki, przeprowadzi czynności eksportowe, natomiast po naszej stronie zostaje zorganizowanie transportu oraz odprawa importowa w Polsce. Dlatego ważne jest, żeby znać warunki INCOTERM i na nich pracować. Nie dojdzie wtedy do żadnych nieporozumień.

Co ważne armatorzy, czyli właściciele linii statków, nie odpowiadają za opóźnienia w transporcie morskim, zatem nawet jeśli nastąpi znaczne opóźnienie, nie otrzymamy żadnej rekompensaty i dobrze jest to wziąć pod uwagę ustalając deadline dostawy. To samo dotyczy transportu kolejowego jak i lotniczego.